ETİK İLKELER

1. AMAÇ

Şok Marketler Tic. A.Ş Etik İlkeleri, şirket içi ilişkilerin, şirket ve tüm çalışanların; müşteriler, tedarikçiler ve diğer menfaat sahipleri ile olan ilişkilerinin düzenlenmesi, hizmet kalitesinin arttırılması, kaynakların etkin kullanımı ve haksız rekabetin önlenmesi konularında etkinliğin arttırılması amacıyla oluşturulmuş vazgeçilmez kurallar bütünüdür.

Etik İlkelerinin amacı, iş etiği konusunda ortak bir kurum kültürü oluşturmak, bu konudaki bilinci, duyarlılığı ve farkındalığı yükseltmektir. Etik İlkeler, iş süreçlerindeki tüm taraflara karşı, sadece yasal ve ticari değil etik sorumlulukla da hareket edilmesi konusunda rehber olma amacını gütmektedir.

Şok Marketler Etik İlkeleri müşterilerin, çalışanların, hissedarların, iş ortaklarının, tedarikçilerin birbirleriyle ve rakiplerimiz ile kamu kuruluşları ve toplumla olan ilişkilerini düzenler.

Çalışanlarımızın etik kurallarımızı benimseyerek sahiplenmesi ve etik kurallara tam uyum göstermesi beklenmektedir.

2. KAPSAM

Etik İlkeler, şirket politikaları, değerleri ve ilkeleriyle bütünlük içindedir ve Şok Marketler Tic. A.Ş çalışanlarını, yönetim kurulu üyelerini, tedarikçi ve iş ortaklarını, aracıları, yüklenicileri, vekaleten iş görenleri ve birlikte iş yapılan tüm üçüncü tarafları kapsar.

3. TANIMLAR

Etik: Herhangi bir eylemin kabul edilebilir biçimde gerçekleşmesini sağlayan temel kurallardır. Etik, neyin doğru ya da yanlış olduğunu ortaya koyan davranışsal kurallar, ilkeler topluluğudur. Etik, ahlaki görev ve sorumlulukları da içerir. Ahlak, dürüstlük gibi kavramlar etik kavramının içindedir. Etik kavramı törel kuralları da içermektedir.

4. PROSEDÜR DETAYI

4.1. ETİK İLKELER

4.1.1. Yasalara Uyum ve Sorumluluklar

Şok Marketler Ticaret A.Ş. başta mevzuat olmak üzere tüm ulusal kurallara ve şirket içi düzenlemelere en üst düzeyde uygunluk sağlar.

Düzenleyici ve denetleyici kurum ve kuruluşlarla ilişkilerimizde doğru ve zamanında iletişime önem veririz.

4.1.1.1. Rekabet Mevzuatına Uyum

Rekabetin Korunması Hakkında Kanun ile ilgili tüm yasal mevzuata uygun hareket eder; rekabet serbestisi ve sektörün gelişmesi, ortak menfaatlerin gözetilmesi ve sektöre olan güvenin sürekliliğinin sağlanması konusunda titiz davranır. Rakip şirketlerle ilişkilerimizde adil rekabet koşullarını gözetiriz.

Rekabet kurallarının ihlali, bireysel ve kurumsal olarak yüksek tutarlı maddi ceza ve/veya olası hapis cezasıyla sonuçlanabilir. Tüm Şok Marketler çalışanlarının, rekabetin korunması ile ilgili yürürlükteki tüm yasalara, düzenlemelere, kanun hükmünde kararnamelere ve emirlere uymasını zorunlu tutarız.

4.1.1.2. Sermaye Piyasası Kanununa Uyum ve İçsel Bilgi Aktarılması

Çalışanlar, herhangi bir nedenle ya da kişisel çıkarları veya şirket dışında birinin çıkarı için, kamuya açıklanmamış bilgileri asla üçüncü taraflarla paylaşamazlar.
İçsel bilgiye erişebilecek olanların bu bilgileri kullanarak kendilerine ve/veya üçüncü kişilere menfaat sağlaması yasaktır.

İçsel bilgiye erişimi olanlar, halka açık şirketin yönetim kurulu başkan ve üyeleri, yöneticileri (müdür ve üstü görevdeki kişiler), denetçileri, bunların dışında meslekleri ve görevlerini ifa etmeleri sırasında bilgi sahibi olabilecek durumda olanlarla, bunlara temasları nedeniyle doğrudan veya dolaylı olarak bilgi sahibi olabilecek isimleri belirlenmiş kişilerdir.

Halka açık Şok Marketler Tic. A.Ş. çalışanları ve kurum bilgilerine erişimi olan çalışanlar, SPK’nın ilgili tebliğinin belirttiği yükümlülüklere ve şirket politikalarına uymakla sorumludur. Bu kişiler dışındaki Şok Marketler Tic. A.Ş. çalışanları, kamuya açıklanmış bilgileri değerlendirerek şirketin hisse senetlerini süre kısıtlaması olmaksızın serbestçe alıp satabilirler.

Yukarıda yer alan uygulamalar çalışanların birinci dereceden yakınları için de geçerli olup, bu kişilerin yaptığı işlemler çalışan tarafından yapılmış sayılır.

4.1.1.3. Kara Para Aklamanın Önlenmesi ve Yolsuzlukla Mücadele

Gelirlerinin ya da doğrudan veya dolaylı olarak kâr sağladığı malların kaynağını aldatıcı yol ve araçlarla meşrulaştırmak suretiyle, suç işleyen veya yasaları çiğneyen bir kişiye her ne şekil ve suretle olursa olsun yardım ve ortaklık etmek; bu tür faaliyetlerden elde edilen kaynakların bir yere yatırılması, gizlenmesi veya aklanması amacına yönelik bir sürece katılmak, kara para aklamak olarak tanımlanır.

Rüşvet, yaptırılmak istenilen bir işe yasadışı kolaylık sağlaması için ilgili görevliye ya da görevlilere el altından verilen para veya mal verilmesini ifade eder.

Çalışanlarımızı, kara para aklama ve yolsuzlukla mücadele konusunda gereken titizliği göstermekle yükümlü tutarız. Bu amaçla, çalışanlarımız yürürlükteki bütün yasa ve yönetmelik hükümlerine ve şirket politikalarına uymak zorundadırlar. Aksi halde cezalandırılır ve iş akdi sonlandırılır.

Aynı şekilde bizimle iş yapan müşteri ve tedarikçilerimizden de aynı duyarlılığı bekleriz.

Şok Market çalışanlarına nakit, para, komisyon, kar ve katkı veya herhangi ad altında, herhangi bir şekilde rüşvet almayı ve vermeyi yasaklar.

Şok Marketler olarak; ulusal ve uluslararası mevzuat hükümleri çerçevesinde, kara paranın aklanması, terörün finansmanı, yolsuzluk ve benzeri suçlarla mücadeleyi önemli bir ilke olarak benimseriz.

4.1.1.4. Suistimal ve Usulsüzlük

Faaliyet gösterdiğimiz iş alanlarında rüşvet, hileli davranış ya da haksız kazanç sağlayacak her türlü ahlak dışı faaliyetten imtina ederiz.
Çalışanlarımızın sorumlu oldukları iş ilişkilerinde, bu konudaki ilgili yasa veya yönetmeliklere uygun davranmalarını, bunları ihlal eden taraflarla bilerek iş birliği içerisine girmemelerini, etik ilkelere aykırı davranmalarını, hileli ve yanlış yollardan kaçınmalarını zorunlu kılarız.
Çalışanlarımızın yetkilerini, kendileri ve/veya yakınları menfaatine ve kendilerinden beklenilen özen dışında kullanarak Şok Marketler’ e zarar vermelerini kabul etmeyiz.
Çalışanlarımızın, Şok Marketler’ in satın alma ve satış faaliyetleri ile taraf olduğu tüm işlemler ve sözleşmelerden doğrudan ya da dolaylı olarak kişisel kazanç elde etmelerine izin vermeyiz.
Çalışanlarımızdan, iş ilişkilerinde bu bağlamda bir usulsüzlük tespit etmeleri halinde derhal yöneticilerini bilgilendirmelerini ve/veya Etik İlkeler Bildirim Hattına bildirmelerini bekleriz.

4.1.1.5. Kişisel Verilerin Korunması

Şok Marketler Tic. A.Ş. ve iştiraklerinin tüm çalışanları görevlerini yerine getirirken kişisel verilerin korunması hakkında çıkarılan yönetmelik ve politikalara (genel veri işleme, özel nitelikli veri işleme, saklama ve imha) ve bunlar ile getirilen düzenlemelere, Kişisel Verilerin Korunması Hakkında Kanununa ve ilgili tüm diğer mevzuat hükümlerine uygun hareket etmekte yükümlüdür.

4.1.1.6. Haksız Rekabet (Rakiplerle İlişkiler)

Faaliyet gösterdiğimiz tüm iş alanlarında haksız rekabet teşkil edecek eylemlerden kaçınırız. Çalışanlarımızı da yasa ve düzenlemelere uymakla yükümlü tutarız.

Rakiplerimiz ve onların yöneticileri aleyhinde olumsuz beyanatta bulunmaz, onlar ve ürünleri hakkında spekülasyona neden olacak açıklamalardan kaçınırız.
Diğer şirketlerle ilgili bilgilere erişmek maksadıyla hiçbir zaman yasa dışı ve etikle bağdaşmayan yollara başvurmayız. Çalışanlarımızın da bu yollara başvurmalarını engelleyecek düzenlemeler geliştiririz.

Çalışanlarımızın, şirketin rekabet davranışını belirleyen veya etkileyen herhangi bir veri hakkında açıklama yapmalarına izin vermeyiz. Ayrıca çalışanlarımızın, endüstriyel casusluk, rüşvet, hırsızlık yoluyla başkalarına ait bilgileri gizlice edinerek piyasa bilgisi toplamasına göz yummayız.

Rakiplerimizle veya diğer üçüncü kişi ya da kuruluşlarla, doğrudan ve/veya dolaylı olarak rekabeti engelleme ya da sınırlama amacını taşıyan veya bu etkiyi doğuran veya doğurabilecek nitelikte olan anlaşmalardan, davranışlardan ve uyumlu eylemlerden kesin suretle kaçınırız.

4.1.2. İnsan ve Çalışan Hakları

İnsan haklarına, insanların bireysel farklılıklarına ve kişisel özelliklerine saygı duyarız.
Çalışanlarımıza ve iş başvurusunda bulunan adaylara ırk, din, cinsiyet, cinsel tercih, yaş, ulus, köken ya da medeni hallerine, hamilelik, sakatlık veya malullük durumlarına bakmaksızın dürüst ve adil bir şekilde davranır ve herkese eşit fırsat sunarız.
Yaş, dil, ırk, sağlık durumu, cinsiyet ve medeni durum konularında ortaya çıkabilecek tacize varan davranışlar, sözle, fiziksel temasla veya davranışlarla yapılan cinsel taciz fiillerinden kaynaklanan davranışlar Etik Kurulu tarafından değerlendirilir.

Çalışanlarımıza, kendilerini güvenli, huzurlu ve değerli hissettikleri, yaptıkları işin niteliğine uygun bir çalışma ortamı sunarız.

Şok Marketler Tic. A.Ş., yasalarla belirlenenler dışında çocuk işgücü kullanımını reddederiz. Çocukları iş gücü olarak kullanan hiçbir tedarikçi ya da taşeronla çalışmayız.
Çalışanlarımızın iş performansını objektif yöntem ve uygulamalarla ölçer, sonuçlara göre ihtiyaç duydukları alanlarda gelişim olanakları sunmaya özen gösteririz.
Çalışanlar arasında olumsuz rekabet koşulları yerine, dayanışma ve iş birliğinin esas olduğu, başarıların paylaşıldığı bir sistemi teşvik ederiz.
Çalışanlar; İnsan Kaynakları Departmanı tarafından kendilerinden talep edilen bilgileri doğru beyan etmek ve gerektiğinde güncellemekle yükümlüdürler.
Doğal afet gibi olağanüstü durumlarda çalışanlar ve aileleriyle dayanışmayı esas kabul ederiz.

4.1.2.1. Yıldırma (Mobbing)

Çalışanlara psikolojik şiddet, baskı, kuşatma, taciz yoluyla rahatsızlık vererek yıldırmak olarak tanımlanan “Yıldırma” uygulamalarını engelleyecek, çalışanlarımızı bu muameleden koruyacak önlemler geliştiririz.

Çalışanlarımızın kişiliğinin korunmasına özel önem verir ve kimden gelirse gelsin, her türlü psikolojik baskı ve tacizle kişilik değerlerinin ihlal edilmesine, duygusal saldırılarla yıpratılmalarına ve yıldırmalara maruz kalmalarına izin vermeyiz.

4.1.3. Çevre, Sağlık, Güvenlik

Çevreye saygılı bir şirket olarak faaliyetlerimizi çevre mevzuatı ile tam bir uyum içerisinde yürütürüz.

Hava, su ve toprak kirliliğini engellemek için çalışır, atık miktarını azaltmak için geri dönüşüm ve yeniden kullanım süreçlerini uygularız.
Enerji, su gibi doğal kaynakları koruma yöntemleri geliştirip, enerji ve malzemenin verimli kullanılması için çalışmalar yürütürüz.

Çevre ve iklim değişimi ile ilgili acil durumlar için riskleri belirler ve azaltmak için tedbirler alırız. Çalışanlara ve taşeronlara çevreyle ilgili eğitimler vererek onları bilinçlendiririz.

Güvenli ve sağlıklı bir iş ortamı oluşturmak amacı ile çalışmalarımızda iş sağlığı ve güvenliği mevzuatına uygun davranırız. Yeterli koruyucu teçhizatın kullanılmasını ve güvenlik önleminin alınmasını sağlar ve zorunlu kılarız.

Çalışanlarımızın, şirketin ve tüm çalışanların güvenliğinin sağlanmasında sorumlulukları olduğunun bilinciyle üzerine düşenleri yerine getirmelerini bekleriz.

Çalışanlarımızın, müşterilerimizin, tüketicilerimizin ve şirketimizle iş ilişkisi içinde olan herkesin sağlığı ve güvenliği, tüm faaliyetlerimizde önceliğe sahiptir.

Çalışanların, şirkete ait çalışma alanlarında, şirket işlerini yaparken, şirkete ait araç ve ekipmanların kullanımı sırasında, yasadışı ilaç, alkol, uyuşturucu vb. insan sağlığına zararlı maddeleri kullanımına ve belirlenmiş alanlar dışında sigara içilmesine müsaade etmeyiz.
Çalışma yerinde sağlık ve güvenlikle ilgili şirket politikalarını ve yönetmeliklerini uygulamanın tüm çalışanlarımızın dikkat etmesi gereken önemli bir sorumluluk olduğuna dikkat çekeriz.

Toplumumuzun ve tüketicilerimizin sağlığına itibar ederiz.

Çevre, Sağlık, İş Güvenliği eğitim ve ihlalleri ve de kazalar hakkında detaylı kayıtlar tutulur.

4.1.4. Hissedarlara Karşı Sorumluluklar

Şirketimizin kaynak ve varlıklarını hissedarlarımızın lehine verimlilik ve tasarruf bilinciyle yönetiriz. Karar mekanizmasında, hissedarlarımızın görüşlerini de değerlendiririz. Hissedarlarımızla ilişkilerimizi finansal disiplin ve şeffaflık prensibi çerçevesinde düzenleriz.

Şirket hisselerine yönelik alım ve satım işlemlerimizi yasal süreçler çerçevesinde gerçekleştiririz.

Kamuya ve hissedarlarımıza yaptığımız açıklamalarda; mali tablolarımız, stratejilerimiz ve yatırımlarımız ve risk profilimiz ile ilgili zamanında, doğru, mevzuatın öngördüğü kapsamda ve anlaşılabilir bilgi veririz.

4.1.5. Politik Faaliyetler

Şok Marketler Tic. A.Ş. ve iştirakleri, siyasi partiler ve partiler çıkarına faaliyet gösteren gruplarla iş birliği yapmaz ve destekleyici faaliyetlerde bulunmaz.
Çalışanlarımızın herhangi bir politik ya da toplumsal etkinliğe katkıda bulunma kararı tamamen kişiseldir.

Ancak çalışanlarımızın politik faaliyetlerini çalışma saatleri içinde yapmamalarını, konuyla ilgili çalışma arkadaşlarının zamanını almamalarını isteriz. Ayrıca çalışanlarımız politik faaliyetleri süresince şirket adını, şirketteki pozisyonlarını, unvanlarını ve şirkete ait kaynakları kullanamazlar.

4.1.6. Sosyal Sorumluluk, Gönüllülük, Bağışlar ve Sürdürülebilirlik

Sosyal sorumluluk bilinci ile toplumun gelişmesine katkıda bulunacak projelerde yer alır ve bağış desteğinde bulunuruz.

Kurumsal bağış ve sosyal destekler için, iç yönetmeliklere, şirket Etik İlkeleri’ne ve şirket itibarına uygun olan proje, kurum ve kuruluşlara yapılması şartını ararız. Özel hesaplara ve kâr amacı güden kuruluşlara bağış yapmayız.

Çalışanlarımızı çevre, sağlık, eğitim, spor gibi toplumsal faaliyetlere katılma konusunda teşvik eder, bireysel gönüllü faaliyetlere katılımın, çalışanın kendi kaynaklarıyla, işyeri dışında ve iş performansını etkilemeyecek şekilde olmasını benimseriz.
Hem kendi faaliyetlerimizde hem de tedarikçilerimizin ve iş ortaklarımızın faaliyetlerinde insan ve toplum sağlığını gözetmeye, çevreyi korumaya azami özen gösteririz.

4.1.7. 3. Şahıslara Karşı Sorumluluklarımız

4.1.7.1. Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İlişkiler

Tüm faaliyet ve işlemlerimizi yürütürken, kamu kurum ve kuruluşlarına, sivil toplum örgütlerine ve siyasi partilere herhangi bir menfaat beklentisi olmaksızın eşit mesafede dururuz.

Faaliyetlerimize ilişkin adil kararlar verilmesini engelleyecek türde bir ilişkiden, etkiden ve etkinlikten kaçınırız. Hiçbir kamu görevlisine maddi veya manevi değeri olan menfaat sağlamayız.

Kamuya ve hissedarlarımıza zamanında, tutarlı, doğru, anlaşılır bilgi sunarız.

Sermaye piyasasında işlem gören yatırım araçlarının değerine etki edebilecek her türlü bilgi, gelişme ve değişikliği, mevzuat ile uyumlu ve belirlenen süreler içerisinde kamuya duyururuz. Kamuya açıklanmayan içsel bilgilerin gizliliğine özen gösteririz.

Tekliflere, ihale hazırlıklarına veya sözleşme görüşmelerine katılan ilgili çalışanlarımızı, ilgili taraflara verdikleri tüm ifadelerin, yazışmaların ve beyanların doğru ve gerçek olmasından sorumlu tutarız.

4.1.7.2. Tedarikçi ve İş Ortakları ile İlişkiler

Tedarikçilerimiz ve iş ortaklarımızla olan ilişkilerimizde her zaman dürüst ve adil davranmaya özen gösteririz.

Uzun süreli, iş birliği içinde çalışmayı tercih ettiğimiz tedarikçi ve iş ortaklarımızın seçiminde objektif kriterler doğrultusunda karar vermeye özen gösteririz.

Ticari ilişkileri kurarken ve yürütürken; herhangi bir çıkar ilişkisi ve/veya kişinin etkisi altında kalmadan, fayda/maliyet gibi objektif, şeffaf, eşit, bağımsız, kurum değerlerimize uyumlu ve üçüncü taraf paydaşlarımızın faydasını gözeten kriterleri esas alırız.

Şirket müşterileri/taşeronları, tedarikçileri ve şirketin ticari ilişki içerisinde bulunduğu diğer firma ve kişilerle özel iş ilişkisine girilemez, kişisel amaçlı borç para/mal alınamaz ve müşteriye/taşerona/tedarikçiye ve şirketin ticari ilişki içerisinde bulunduğu diğer firma ve kişilere ödünç para/mal verilemez. Müşteriden/taşerondan/tedarikçi ve şirketin ticari ilişki içerisinde bulunduğu diğer firma ve kişilerden hiç bedel ödenmeksizin kişisel mal ya da hizmet satın alınması ve/veya talep edilmesi çıkar temini olarak değerlendirilir ve işe son verme cezasını gerektirir.

Tedarikçi ve iş ortaklarımızdan Şok Marketler Etik İlkeleri ve Çalışma Prensiplerine uymalarını, aynı değerleri paylaşmalarını ve bu çerçevede hareket etmelerini bekleriz.

Tedarikçilerimizi ve iş ortaklarımızı, faaliyetlerini yasa ve yönetmeliklere uygun sürdürmeleri, çalışanlarının haklarını gözetmeleri ve çevreyi koruma vb. standartlara uymaları konularında zorunlu tutarız.

Çalışanlarımızın işi gereği yaptıkları ihale usulü satın alımlarda şirketin yürürlükteki prosedür ve kurumsal dokümanlarına uymaları zorunludur.

4.1.7.3. Müşteri ve Tüketiciliklerle ile İlişkiler

Müşterilerimizin ve tüketicilerimizin memnuniyet ve mutluluğunu önceliğimiz kabul ederiz.
Müşterilerimiz ve tüketicilerimizle ilişkilerimizde adil olmayan veya yanıltıcı uygulamalardan kaçınırız.

Müşterilerimizin ve tüketicilerimizin görüş, talep ve şikayetlerini değerlendirir ve kararlarımızda da dikkate alırız.

Ürünlerimizin, tüketicimize ulasana kadarki süreçte şirketlerimizden veya kanallardan kaynaklanan her türlü sorununu hızla giderir ve ürün kalitesini tüketicinin beklentisinin de ötesine taşımaya çalışırız.

Değişen müşteri ve piyasa ihtiyaçlarına odaklanarak en iyi hizmeti sunmayı hedefleriz.

Müşterilerle ilişkilerde; müşteri lehine bile olsa, müşteri bilgisi olmaksızın bir işlem yapılamaz. Şok Marketler lehine olsa bile, müşteri zaaflarından yararlanılamaz ve müşteriye eksik ya da yanlış bilgi vererek kar amacı güdülemez.

4.1.7.4. Medya ile İlişkiler

Medya ile açık ve şeffaf bir iletişim modeli yönetiriz.

Kurumsal mesaj, bilgilendirme ve açıklamaların kamuoyunu yanıltıcı olmamasına dikkat ederiz.

Medya kuruluşlarına eşit mesafede durur ve eşit ilişki kurarız.

Medyadan gelen Şok Marketler hakkında mali ya da sektörle ilgili soru ve bilgi taleplerine, bu konuda yetkilendirilmiş kurumsal iletişim bölümü koordinasyonunda yanıt veririz.

Medyadan gelen soru ve talepleri ilgili bölüme yönlendiririz. Medya ile muhaberatımızın yazılı olmasına özen gösteririz.

4.1.8. Kurumsal ve Kişisel Çıkarların Ayırımı

4.1.8.1. Çıkar Çatışmasının Tanımı

Çalışanlarımızın, aile bireylerinin ve yakınlarının, Şok Marketler ve iştiraklerinin müşterileri ve tedarikçileri ile gerçekleştirdiği ticari faaliyetlerden yarar sağlaması durumunu, çıkar çatışması olarak tanımlarız.

Çıkar çatışması, çalışanlarımızın kendilerine, akrabalarına ve yakınlarına ya da ilişkide bulundukları kişi ya da kuruluşlara sağlanan her türlü menfaati ve onlarla ilgili maddi ya da maddi olmayan diğer yükümlülükleri kapsar.

Maddi çıkar çatışması gerçek ya da potansiyel bir maddi kazancı içerir. Ancak bu maddi kazancın nakdi olması zorunlu değildir. Hediye ve ikram gibi kazançlar da bu kapsama girer.

Maddi olmayan çıkar çatışmalarında ise maddi bir kazanç bulunmamakla beraber, kişisel bir menfaat bulunması söz konusudur. Nüfuz ticareti, itibar ve irtibat sağlama amaçlı kullanım da bu kapsamda değerlendirilebilir.

Çıkar çatışması için çalışanın davranışlarının etkilenebilme olasılığı yeter koşul olmakla beraber, çıkar çatışmasını saptamada bir diğer ölçüt dışarıdan bakan bir üçüncü kişinin de söz konusu durum karşısında çalışanın objektifliğinin etkilenebileceğini düşünmesidir.

Çalışanlarımızın, çalıştıkları şirketin tedarikçisi olarak çalışmasına izin vermeyiz. Keza aile bireyleri ve yakınları da çalışanlarımızın bağlı oldukları şirketin tedarikçisi olamaz.

Çalışanlarımızın, tedarikçilerimize ve müşterilerimize kurum çıkarlarına aykırı olacak şekilde yatırım yapmasına, borç para vermesine müsaade etmeyiz. Aynı şekilde, tedarikçi veya müşteri tarafından şirkete sağlanan özel avantaj ve koşullardan çalışanlarımızın, aile bireylerinin veya yakınlarının kişisel çıkarları için yararlanmalarına müsaade etmeyiz.

4.1.8.2. Hediye ve Menfaatlerin (kredi, indirim vs.) Kabulü ve Verilmesi

Çalışanlarımızın, Şok Marketler Tic. A.Ş. tedarikçilerinden ve iş ortaklarından tarafsızlıklarını ve kararlarını etkileyecek para veya paraya çevrilebilir nitelikte hediye alıp vermesine izin vermeyiz.

Çalışanlar, şirket bünyesinde iç ödüllendirme sistemi çerçevesinde hediye ile ödüllendirilir. Bunun dışında çalışanları, hediye kabul etme ve hediye verme konusunda ilgili şirket yönetmeliklerine uymaları gerekir.

Firma yetkilileri ile samimi ilişkiler kurulmamalıdır. Firma yetkilileri ile yemeğe çıkılmamalıdır. Herhangi bir sebepten dolayı çıkılması gerekiyorsa fatura kesinlikle şok tarafından ödenmeli ve yönetici onayıyla ilerlenmelidir.

4.1.8.3. Çalışanlar Tarafından Yapılan Yatırımlar

Çalışanlarımız ile içsel bilgiye erişimi olan çalışanlarımızın, şirketin kamuoyu bilgilendirme politikası ve mevzuatı çerçevesinde hareket etmesini zorunlu kılarız.

Çalışanlarımızın şirketle ilişkisi olan herhangi bir tedarikçiyle veya müşteriyle ortaklık ilişkisine girmesine, dolaylı veya doğrudan ticari ilişkide bulunmasına veya borç para alıp vermesine ve Şok Marketler tedarikçilerinin ve iş ortaklarının şirkete tanınan özel avantajlardan ve koşullardan kişisel çıkarları için yararlanmayı talep etmesine izin vermeyiz.

4.1.8.4. Şirketin hisse senetlerini alım satım politikası

Çalışanlarımızın şirket hisse senetlerini alıp satarken konuya ilişkin yasal düzenlemelere ve şirketin dahili prosedürlerine uygun davranmalarını, çıkar çatışmasından uzak durmalarını zorunlu kılarız.

4.1.8.5. Dışarıda kabul edilen görevler

Çalışanlarımızdan iş sözleşmelerine ve sadakat kurallarına uymalarını bekleriz.

Tam zamanlı olarak istihdam edilen çalışanların, yürürlükte olan yönetmelikler gereğince şirket dışında bir kuruluşta çalışmasına izin vermeyiz.

Çalışanlarımızın doğrudan ve dolaylı yollarla “tacir” veya “esnaf” olarak nitelendirilen faaliyetlerde bulunmalarına müsaade etmeyiz. Keza, rakip şirketlerde veya şirketin iş ilişkisi içinde olduğu şirketlerde de görev alamazlar.

Kısmi süreli veya danışman statüsündeki çalışanların, bağlı bulundukları şirket yönetimine bilgi vermek kaydı ile rakip şirketler haricinde işlerini sürdürmelerine izin veririz.

Çalışanlarımızın CEO onayı ile başka şirketlerde temsil düzeyinde faaliyette bulunabilirler.

4.1.8.6. Çalışanların Etkinliklere Konuşmacı Olarak Katılımı

Şirket bilgilendirme politikası gereğince, belirlenen şirket sözcüsü/temsilcisi, kurumsal iletişim ve ilgili bölümlerin onayından geçen bilgiyi, kamu ile paylaşabilir. Şirketi temsilen her türlü dernek, işveren sendikası ve benzeri sivil toplum kuruluşlarında, yerine getirilen görev gereği tahakkuk edecek her türlü ücret, ilgili kuruma aittir.

Üçüncü kişiler tarafından Şok Marketler çalışanına seminer konuşmacı ücreti veya benzer bir hizmet karşılığında yapılan ödemeler de benzer bir hizmet karşılığında yapılan ödemeler de benzer şekilde ilgili kuruma aittir. Bu kişiler maddi değeri olabilecek hediyeler dışında günün anısı olarak verilen ve sembolik değeri olan ödül, plaket vb. hediyeler alabilirler.

4.1.8.7. Hısım ve Akrabalık Bağı

Şirket çalışanlarıyla her türlü hısım ve akrabalık bağı bulunan kişilerin istihdam edilmesine prensip olarak izin verilmez. Hısım ve akrabalık bağı bulunan kişilerden en az biri şirkette müdür ve üzeri unvanda bir görevde çalışmıyorsa, aralarında ast üst ilişkisi yoksa, farklı bölgelerde çalışılacaksa, aynı iş fonksiyonu altında görev yapılmayacaksa önceden Etik Kuruluna yazılı bildirim yapılması kaydı ile bu prensip için yine Etik Kurulun değerlendirmesine göre hareket edilir.

Çalışanların, herhangi bir rakip firmada kritik bir pozisyonda işe başlayan hısım ve akrabalarını en geç bir ay içerisinde yazılı olarak şirkete bildirmelerini isteriz.

Çalışanların, aile bireylerinin, hısım ve akrabalarının; Şok Marketler Tic. A.Ş. ve iştiraklerinin bünyesinde veya faaliyet gösterdiği alanlarda çıkar çatışması oluşturacak türden ticari faaliyette bulunmasına, tedarikçiler veya hizmet sunan kişi ve kuruluşlarla iş ilişkisi içerisine girmesine, yatırım yapmasına, borç para almasına/vermesine, aynı şekilde tedarikçi tarafından şirkete sağlanan özel avantaj ve koşullardan kişisel çıkarları için yararlanmalarına hiçbir şeklide müsaade edilmez.

Tüm çalışanların görevlerini yürütürken çıkar çatışması oluşturacak türden durumlarla karşılaştıklarında (tereddüt hali oluşsa dahi) derhal şirketi haberdar etmesi gerekir.

4.1.8.8. Temsil ve Ağırlama

Müşterilerin ve tedarikçilerin ağırlanması ve iş toplantılarının maliyeti için temsil masrafları ödeneği ayırırız. Temsil masraflarının sadece ilgili olduğu alanlarda kullanılmasını isteriz. Bütçe harcama alanları arasında geçiş yapılmasına izin vermeyiz.

Yapılan harcamaların fatura ile belgelenmesi esastır ve fatura alınmayan harcama için başka bir yerden fatura temin edilemez. Gerekli durumlarda ise kanunlara uygun şekilde gider pusulası düzenlenmesini isteriz. Kanunen kabul edilmeyen giderler, KKE gider hesaplarında tutulur ve alacak hesaplarına kaydedilir.

İşle ilgili ağırlama etkinlikleri, kurumsal standartlar ve ilgili iç yönetmeliklerin yardımıyla özenle denetlenir ve şirket üst yönetimi tarafından onaylanır. Bunun dışında ağırlama masrafı yapılması kabul edilemez.

4.1.9. Şirket Varlıklarının Korunması

4.1.9.1. Kurum Varlıklarının Korunması

Çalışanlarımız, fikri mülkiyet hakları, teknoloji, bilgisayar donanımı ve destekleri, yazılım, gayrimenkul varlıklar, makine ve aletler, hammadde, şirket araçları ve nakit değerler dahil olmak üzere grubun tüm aktif varlıklarının ve kaynaklarının uygun biçimde kullanılmasından sorumludur.

Şok Marketler ve iştiraklerinin ekipmanları, sistemleri, olanakları ve varlıkları sadece şirketin işlerini yürütmek veya yönetim tarafından izin verilen amaçlar için kullanılır.

Şirketçe yayınlanan yönetmelikler ve/veya prosedürlerde aksi hüküm olmadıkça çalışanlarımızın, şirket varlıklarını kişisel amaçlarla veya şirket haricinde herhangi bir kişinin yararına kullanmalarına izin verilmez.

Çalışanlarımızdan şirket varlıklarını, kurumsal ilkelere ve yönetmeliklere uygun şekilde kullanmalarını bekleriz. Bu varlıkların yetkili olmayan üçüncü şahıslar tarafından kullanımını veya zarar görmesini önleyecek tedbirler alırız.

4.1.9.2. Bilgi Teknolojileri Kaynaklarının Kullanımı

Şok Marketler Tic. A.Ş.’nin Bilgi Teknolojileri Kaynakları; şirketin sahibi olduğu, finansal kiralama yapılan ya da kiralanan tüm bilgisayar donanımlarını içerir. Söz konusu donanımlar; her türlü yazılım, kişisel bilgisayar, taşınabilir bilgisayar cihazları, ağ sunucuları, internet erişimi, intranet ve e-posta erişim cihazlarını kapsar.

Şok Marketler Tic. A.Ş.’nin Bilgi Teknolojileri Kaynaklarının tümü, bu kaynaklar kullanılarak yaratılan, saklanan veya iletilen bilgiler, Şok Marketler Tic. A.Ş.’nin mülkiyetindedir. Çalışanlarımız bu kaynakları iş amaçları için, yasalara ve şirket yönetmeliklerine uygun bir şekilde ve sorumlulukla kullanır, korur ve yetkili olmayan kişilerin bu kaynaklara erişmemesi için gerekli tedbirleri alır.

4.1.9.3. Gizli Bilgi ve Gizli Bilgilerin Korunması Esasları

Şok Marketler Tic. A.Ş.’nin gizli bilgi kapsamında yer alan başlıklar şunlardır: Ticari bilgiler, teknik veri, mali veri, üretim verileri, müşteri bilgisi, kişisel bilgiler, ürün bilgileri, ekipman ve uygulama bilgileri, teknik formül ve çizimler, sistem ve program bilgileri, satın alma bilgileri, mühendislik bilgileri, yönetmelikler, iş planları ve bunlarla kısıtlı olmamak üzere şirketin kamuya açıklamadığı tüm bilgiler. Bu bilgiler gizli olarak adlandırılmaz fakat gizlidir.
Çalışanlar işlerini yaparken eriştikleri tüm gizli bilgi-belgeleri korurlar. Eriştikleri gizli bilgiyi sadece şirket için yaptıkları işin faydasına yönelik olarak, yasal ve etik kurallar çerçevesinde kullanırlar.

Çalışanlarımız, herhangi bir nedenle ya da kişisel çıkarları veya şirket dışında birinin çıkarı için, kamuya açıklanmamış bilgileri asla üçüncü taraflarla paylaşamazlar.

Çalışanlar, işten ayrılsalar dahi, şirkete ait yukarıda belirtilen her türlü gizli bilgi ve belgeyi doğrudan veya dolaylı olarak, şirketin yazılı iznini almadan kendileri veya üçüncü şahısların menfaati için sözlü ya da yazılı olarak kullanamaz ve kullandıramazlar.
Çalışanlardan, her türlü Bilgi Teknolojileri kaynakları ve elektronik haberleşme araçlarını kullanırken bahsi geçen veri gizliliği ve güvenliği hususlarında azami derecede dikkatli olmalarını bekleriz. Gizli bilgilerin yetkisi olmayan kişilerin eline geçmemesi veya dışarıya sızmaması için gerekli önlemlerin alınması hususunda çalışanların şirket politika ve talimatlarına istisnasız uymasını istenir.

Çalışanlar, görevi gereği elde ettiği bilgilerin gizlilik derecelerini bilir ve ona göre davranır. Gizlilik derecesi açısından bir tereddüt doğarsa yöneticinin görüşü alınır. Bu bilgiler değiştirilemez, kopya edilemez, tahrip edilemez. Bilgilerin dikkatli tutulması, saklanması ve açığa çıkmaması için gerekli önlemler alınır. Mesai bitiminden önce çalışma masaları toplanır ve varsa gizli bilgiler/belgeler kilitlenir, anahtarlar emin yerlerde saklanır.
Şirket faaliyetlerine ve itibarına zarar verebilecek, rekabet açısından zor durumda bırakacak, özel bilgilerin gizliliğini ihlal edecek her türlü veri, bilgi ve belge e-posta ve diğer iletişim araçları ile şirket dışına çıkarılmaz.
Şifreler ve kullanıcı kodları gizli tutulur, yetkili kullanıcılar dışında kimseye açıklanmaz.
Gizli bilgiler asansör, servis arabaları ve benzeri umumi yerlerde konuşulmaz.

4.1.9.4. Fikri Mülkiyet Hakları

Şok Marketler Tic. A.Ş.’de “Fikri Mülkiyet Hakları” kapsamında yer alan başlıklar şunlardır: Şok Marketler Tic. A.Ş.’ye ait marka, patent vb. fikri haklar, her türlü yenilik dahil personelin yazdığı, bulduğu, geliştirdiği, yaptığı veya uygulamaya döktüğü veri tabanı, basılı iletişim malzemeleri, süreçler, reklam, ürün ambalajı ve etiketler ile planlar (pazarlama, ürün, teknik), ürün tasarımları, know-how ve bunlarla sınırlı kalmamak şartıyla her türlü bilgi.

Şok Marketler ve iştiraklerine ait fikri mülkiyet hakları, son derece değerli varlıklardır ve her zaman iyi korunmalıdır.

Çalışanlarımızın şirket bünyesinde bulunduğu sırada veya görevleri gereği şirket olanaklarını kullanarak oluşturdukları her türlü ürün, tasarım, program vb. yeniliklerin yani fikri mülkiyet haklarının ticari/mali hakları şirkete aittir; hiç kimse şirket aleyhine bu konuda bir hak iddia edemez.

Çalışanlardan her türlü yazışma, yazılı malzeme, belge ya da kayıt, özel süreç bilgisi, yönetmelikler, şirketimize ait özel iş akış – gizli olsun ya da olmasın – bilgilerinin Şok marketler Tic. A.Ş. ve iştiraklerinin mülkü olduğunun ve kurumun bünyesinde kalması gerektiğinin bilincinde olmalarını bekleriz.

Çalışanlara, yazılım lisansı, patent ve telif hakları ile ilgili kural ve kanunlara uymalarını şart koşulur. İşlerini yapabilmeleri için gereken bütün yazılımları ve telif haklarını yasal yollardan temin edilir. Çalışanlar şirketin kendilerine tahsis etmiş olduğu tüm hesapları kanunsuz kullanamazlar.

4.1.9.5. Ürün ve hizmet kalitesi

Tüm Faaliyetlerimizde yasa ve ilgili düzenlemelere mevzuatlara uygun hareket eder, ürün kalitesi ve tüketici refahını sağlamaya yönelik ürün ve piyasa ilgili ilke, standart ve prensiplere ilişkin oluşmasında katkıda bulunuruz.
Gıda ürünlerinde insan sağlığına zararlı olduğu yasa, ilgili düzenlemeler ve standartlarda belirtilen katkı malzemelerini kullanmayız ve ürünlerin içeriğini ambalajları üzerinde açıkça belirtiriz.

Tüketicilerimize kolayca ulaşabilecekleri yüksek kalitede ürünleri ve güçlü¨ markaları, en iyi hizmet ile sunarız.

Mağaza ve Dağıtım Merkezlerindeki çalışanlarımızı hijyen, ürün ve hizmet kalitesi konusunda sürekli bilgilendirilerek eğitim almalarını sağlarız. Müşteri memnuniyetini ve sürdürülebilir kaliteyi sağlamak amacıyla, ürün kalitesi kaynaklı tespitler, ilgili birimlere iletilir ve çözüme ulaştırılır.

4.1.10. Kayıtlarda ve Finansal Raporlamada Doğruluk

4.1.10.1. Doğru ve Tam Kayıt Tutma

Şok Marketler ve iştiraklerinde, tüm kayıtlarımızın mevzuata uygun şekilde tutulması esastır. Ticari ve mali işlemlere ait belgeler gerçek durumu yansıtmak zorundadır. Amacının dışında kullanılacak hiçbir ödeme yapılamaz ve onaylanamaz.

4.1.10.2. Gerekli Tüm Yerlere Doğru Bilgi ve Finansal Raporlar Sunma

Şok Marketler ve iştiraklerinin tüm hizmet ve işlemlerinde gerek yatırımcılara gerekse müşteriler, tedarikçi ve resmi mercilere karsı mevzuata uygun olarak doğru, eksiksiz ve zamanında bilgi aktarımı yapılır.

4.1.11. Reklam ve Promosyon

Şok Marketler ve iştirakleri, satış ve pazarlama faaliyetlerinde yanıltıcı ya da aldatıcı reklam vermez, yalan beyanda bulunmaz. Reklamlarında cinsiyet, din, dil ve ırk ayrımı yapılmaz, bireyleri küçük düşürücü ve şiddet içeren unsurlara yer verilmez.

5. UYUM SORUMLULUĞU VE İHLALLERİN BİLDİRİLMESİ

Şok Market çalışanları; Etik İlkeleri ve Çalışma Prensipleri konusunda ihtiyaç duyduklarında;
• Etik İlkeler ve Çalışma Prensipleri Prosedürüne,
• Bir üst yöneticilerine, ilgili insan kaynakları yöneticisine,
• Etik Kurulu’na (bildirim@sokmarket.com.tr) danışmalıdırlar.

Etik kurallarının ihlaline inandıkları her türlü eylemi ya da durumu;

Etik Kurulu’na e-posta ile (bildirim@sokmarket.com.tr) , 0 850 226 25 96 numaralı telefondan veya Şoknet Usulsüzlük ve Etik Bildirim Ekranın dan bildirmelidirler.

İhlal bildirimi sırasında isim bildirilmesi tercih edilmekle birlikte, somut delil ve ciddi isnat içeren isimsiz bildirimler de dikkate alınabilir.

İhlalin derecelendirilmesi Etik Kurulu tarafından yapılacak, gerektiği durumlarda ilgili destek biriminin (Hukuk, Denetim, IK, vb.) de görüsü alınacaktır.

Tüm bildirimler gizli tutulacaktır. Bildirimler Etik Kurulu tarafından gözden geçirilerek, kurul kararı doğrultusunda uygun eylemler/tedbirler alınacaktır.

Şok Marketler, Etik Kuruluna bildirim yapan çalışanlarının haklarının korunması konusunda kararlıdır. Bildirim nedeniyle hiçbir çalışana misilleme yapılmasına müsaade edilmeyecek, misillemeye kalkışanlar hakkında gerekli işlemler yapılacaktır.

Çalışanlarımızın, sorumluluk bilinci ve iş ahlakına uygun tutumlar sergilemelerini, Etik İlkelerin ve Çalışma Prensiplerinin anlamına ve amacına uygun olarak her zaman tutarlı davranmalarını bekleriz.

Yıldız Holding